Petje je čustvena stvar, bistveno bolj, kot igranje instrumenta. Če ne gre, se bo basist izgovoril na prečke, saksofonist na jeziček, bobnar ne bo slišal metronoma, pevec pa je v studiu gol, razgaljen pred toncem ali producentom, zato potrebuje poseben tretma in to je današnja tema, ki je ne gre zanemariti.
Najprej trije primeri iz preteklih snemanj:
Bilo je deset let pred prvo snemalno napravo s tipko UNDO , kaj šele pred ukazom AUTO PITCH CORRECTION. Snemal sem na trak (bog mu daj večni pokoj) in ob meni gospod Jože Privšek, ki je produciral ploščo. Za oknom je pela mlada gospodična Darja Švajger. Pravzaprav ni dolgo trajalo, po tretjem poskusu se je mojster odločil: »To je to, kupljeno!«. Potem smo poslušali, analizirali, nekaj mest je bilo intonančno slabših, ampak v ušesih Privška je dobra interpretacija nadvladala intonacijo. Ko sva kasneje dodala odmev in vokal potopila v miks je bilo vse brezhibno. Mojster je zaznal sporočilo, verjel je besedilu, ki ga pevka poje, sprejel je odločitev, kaj je za skladbo najboljše.
V Avstriji živeča srbska jazz pevka Maja Jaku je posnela ploščo v radijskem studiu. Miksal sem doma in vmes je priletela, da bi popravila nekaj fraz, s katerimi ni bila zadovoljna. Prva reakcija je bila: Tukaj diši kot v Srbiji!« (hiša stoji ob travniku blizu gozda). Postavil sem ji M49, napravil stereo miks v slušalkah z malo odmeva in ko je končala popravke je prosila, če lahko vse komade posname znova. Namesto tovarniških neonk radijskega studia ji je nad glavo svetila 40W žarnica, razmetan mali studio jo je spominjal na študentsko sobo v Grazu, tokrat je poslušala stereo sliko. Ambient je vplival na počutje in v uri in pol sva bila gotova.
Za snemanje zadnje plošče Nece Falk je Boštjan Narat prinesel vse namizne svetilke, ki jih je našel v stanovanju. Glasbeno šolo smo najprej spremenili v studio, potem pa še v dnevno sobo. Snemanje smo končali v rekordnih dveh dneh. Neca je snemala skupaj z bendom. Na celi plošči je hotela popraviti samo eno frazo, kar se je kasneje izkazalo za nepotrebno. Spet počutje, ambient in složnost ekipe! V dveh dneh nisem izgovoril stavkov, ki so po mojem v studiu prepovedani: »Fauš, gremo še enkrat! Hej, zamudil si vstop! Kaj, če bi se najprej uglasil!« Pri miksu desetih skladb, sem kasneje intonančno popravil kakšne tri tone, dva pri petju in enega pri žvižganju.
Iz danih primerov lahko napravim nekaj zaključkov ali pravil, ki jih je pri snemanju vokala pametno upoštevati:
1.Tehnična brezhibnost
Postavi vokalni mikrofon s pop filtrom in delovanje preveri že pred snemalnim terminom.
2. Poslušanje
Zagotovi stereo poslušanje v slušalkah, vokal daj v sredino in porazdeli aranžma levo in desno, tako bo imel pevec najboljšo kontrolo nad sabo. Če snemaš duet, ga zaradi kontrole pevcev razdeli rahlo levo – desno. V tem primeru sta lahko oba enako glasna in bosta lažje skupaj frazirala. Odmev po počutju!
3. Vpliv ambienta
Poskrbi za dobro počutje pevca. Razumi, da hočejo nekateri snemati tudi v temi, drugi ne prenesejo dodatnih poslušalcev (prijatelji, tonski asistenti itd…).
4. Moralna podpora
Z obnašanjem daj pevcu vedeti, da ti je do tega, da se posname dobra stvar. Če opaziš tremo, bodi duhovit. Pohvali, kar je dobro in ne omenjaj njegovih napak!!! Če ponavljata mu daj občutek, da je vedno boljši. Če opaziš, da ni zadovoljen sam s sabo, raje okrivi sebe, kot npr.: »Malo je šlo v rdečo, a lahko tole še enkrat?«. Ko končata lepljenko, predlagaj še eno verzijo v kosu. Včasih se posreči kaj boljšega, ker se je pevcu že odvalil kamen od srca.
5. Vedno snemaj!
Zgodi se, da se zaradi sproščenosti pri nastavljanju nivoja in slušalk posreči kakšna fraza bolje, kot kasneje pri resnem snemanju, zato vedno snemaj, tudi tonsko vajo.
6. Racionalnost
Upoštevaj vse tehnične možnosti, ki jih nudi tvoj snemalni program in ne ponavljaj zaradi stvari, ki jih lahko popraviš z računalnikom. Seveda pa boš popravil samo tisto, kar se sliši narobe in ne tisto, kar se vidi narobe. Hitro lahko padeš v škodljivo editiranje, s katerim ubiješ muzikalnost. Če ne veš, kaj mislim si oglej eno od oddaj z naslovom……. kako že? Skedenj ali Kozolec ali Raketa ali pač nekaj takega…