V spodnjem besedilu hočem opisati eno od variant miksanja bobnov. Predpostavljamo, da smo posneli uglašene bobne v srednje veliki sobi, ki ni akustično preveč zadušena, pomeni, da bobni že naravno dobro zvenijo.
Miks bobnov, malo drugače
Postavitev mikrofonov naj bo klasična, en mikrofon za kick na vhodu v luknjo, dva za snare, zgoraj-spodaj, in za vsak tom svoj mikrofon na robu, oddaljen nekaj centimetrov. Hi-hat mikrofon poševno nad zunanjim robom in dva overhead mikrofona, cca 60cm narazen, obrnjena rahlo navzven. Mikrofone bomo izbrali po lastnem okusu, oziroma zmožnostih, vedeti pa je treba, da so mikrofoni, ki so namenjeni bobnom (običajno jih prodajajo v kompletu), že zvokovno (barvno) modificirani, da bi bilo z njimi pri miksu »manj dela«, tega si pa nekateri res ne želimo. Po možnosti še en stereo par v vogal sobe za ambient. Ne zgubljajte časa z merjenjem razdalje od snera do overheadov, kar je zadnje čase sila moderno, saj boste z enako razdaljo dosegli, da se bo snare idealno seštel v mono sliki in tudi tega si ne želimo site.
Zapomnite si, da je zvok bobnov skupek, oziroma vsota vseh mikrofonov, ki smo jih pri miksu odprli, da so presluhi med kanali veliki in da poseg na vsakem kanalu vpliva na celoten zvok.
Torej ne bomo posamično poslušali kanale in težili k temu, da bi vsak boben zvenel, kot najboljši sample, ker je to delo že opravil bobnar. Lotimo se za spremembo obratnega vrstnega reda. Začnimo z overheadi, postavimo jih L-D. Verjetno jim je soba dodala rahlih 500Hz, zato jih z EQ-jem odrežemo, ampak manj, kot bi si želeli.
Dodamo kick, brez EQ-ja. Dodamo sner, brez EQ-ja, da ima enako energijo kot kick. V tej fazi je bistven balance, razmerje, pulz. Snare svetlimo z dodajanjem spodnjega mikrofona, tome slišimo iz overheadov, ampak so preozki, zato jih rahlo dodamo, brez EQ-ja. Ko je razmerje v redu, probamo z obračanjem faze na zgornjem snaru ali na spodnjem snaru, ali na obeh. Mogoče ena od kombinacij izboljša celoten zvok.
Zdaj dodamo ostale instrumente in vokale. Ko je razmerje narejeno, dodamo ambient, komaj opazno.Če ambient preveč maže, dodamo kratek reverb na snare in tome. Če tomi donijo, jih gejtamo, ampak ne več, kot range 6dB. Če je potrebno, komaj zdaj uporabimo EQ na kakem od kanalov.
Slišite bobne v sobi?Si vizualno predstavljate bobnarja, ki sedi za bendom?Če ja, ste na pravi poti.
Danilo Ženko s pomočjo digitalne mešalne mize v 18 minutah prikaže kako se zmiksa skladba Zorana Predina S totega konca. Obdelava 32-kanalnega studijskega posnetka, brez kompikacij, v najkrajšem času! Oglej si najnujnejše zakonitosti dobrega miksa!